نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵
خانه » پزشکی و سلامت » ورزش و سلامت » نکاتی در مورد ورزش کردن در هوای آلوده تهران

نکاتی در مورد ورزش کردن در هوای آلوده تهران

نکاتی در مورد ورزش کردن در هوای آلوده تهران

این روزها وضعیت هوای تهران به شدت وخیم است ، اما نمی شود بخاطر این مسئله قید ورزش کردن را زد. البته باید در نظر داشته باشید که این ورزش کردن گاهی می تواند به ضرر شما هم باشد.

در حالی که  فعالیت بدنی و ورزش هوازی برای داشتن سلامتی مهم می باشد با اینحال ترکیب هوای ناپاک و ورزش ناسالم می باشد به ویژه اگر بیماری آسم، دیابت، بیماری قلبی و ریه و یا بیماری های تنفسی داشته باشید. اگر مایلید در مورد  ورزش در هوای ناپاک بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

با اینکه حتی بدون ورزش کردن، در معرض هوای آلوده بودن بسیار خطرناک و نا سالم می باشد اما با ترکیب ورزش و هوای آلوده، خطر مشکلات بالقوه برای سلامتی ما افزایش پیدا می کند.

معمولا در طول ورزش های هوازی انسان بیشتر و عمیقتر نفس می کشد و از آنجایی که هنگام ورزش کردن احتمال نفس کشیدن از راه دهان بسیار بیشتر می باشد، هوای آلوده از راه بینی که معمولا ذرات آلوده کننده درون هوا را فیلتر می کند رد نمی شود به همین دلیل امکان به وجود آمدن مشکلات سلامتی بسیار بیشتر می باشد.

مشکلات سلامتی مربوط به هوای آلوده

  • آسیب به راه های جریان هوا به شش
  • افزایش خطر توسعه و پیشرفت آسم
  • بدتر شدن آسم موجود و سایر بیماریهای ریوی
  • افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی
  • افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان ریه و بیماری های قلبی عروقی

چیزی که هنوز درباره هوای کثیف و آلوده با ورزش مشخص نیست این است که ما چقدر و تا چه حد باید در معرض هوای آلوده ورزش کنیم.

از آنجایی که ورزش کردن برای سلامتی ما ضروری می باشد، آنرا ترک نکنید مگر اینکه دکتر شما را منع کند. با روش های زیر ضرر های ناشی از ورزش در آلودگی هوا را به کمترین حالت خود برسانید.

مقدار آلودگی هوا را زیر نظر بگیرید: معمولا مقدار آلودگی هوا هر منطقه توسط اخبار و تلویزیون اعلام می شود. سعی کنید که همیشه مقدار آلودگی هوا را زیر نظر بگیرید.

کمتر ورزش کنید: در مواقعی که آلودگی هوا شدید می باشد سعی کنید از تمرین فیزیکی در بیرون از خانواده دوری کنید و یا شدت آنرا کم کنید. همچنین سعی کنید در مواقعی از روز مانند بعد از ظهر ها و ساعت های شلوغی که آلودگی هوا در شدیدترین مقدار خود می باشد به بیرون نروید.

به جاهای آلوده نروید: نزدیکی جاده ها و مناطق مسکونی شلوغ، آلودگی نسبتا بیشتر می باشد. به همین دلیل اگر می توانید، از این مکان ها دوری کنید و در جاهای تمیز تر به ورزش کردن بپردازید.

در داخل خانه ورزش کنید: به کار خود تنوع بدهید و یا در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید. در روزهایی که آلودگی هوا زیاد می باشد از ورزش کردن در بیرون از خانه پرهیز کنید.

ماسک بزنید: ماسک می تواند به میزان قابل توجهی برخی از آسیب های هوا آلوده را برطرف کند. تحقیقات روی ورزشکارانی که در حین ورزش از ماسک استفاده کرده اند نشان می دهد که آنها کمتر به مشکلاتی مانند تهوع ناشی از آلودگی هوا مبتلا شدند.

مصرف آنتی اکسیدان: بدن ما به طور طبیعی آنتی اکسیدان تولید می کنند اما این مقدار آنتی اکسیدان برای از بین بردن آثار ناشی از آلودگی هوا کافی نیست به همین خاطر شما باید از میوه هایی مانند گیلاس و انار و سبزیجاتی مانند کلم پیچ استفاده کنید.

با دکتر مشورت کنید: اگر دارای مشکلاتی از قبیل آسم، دیابت یا دیگر مشکل ها هستید با دکتر خود مشورت کنید.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


خرید کریو خرید فیلتر شکن انجام پایان نامه ارشد
خرید وی پی ان خرید کریو
استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز