کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
خانه » پزشکی و سلامت » زنان و زایمان » آیا بیخوابی های دوران بارداری غیر عادی است

آیا بیخوابی های دوران بارداری غیر عادی است

بی-خوابی

همه چیز درمورد مشکلات بهم ریختگی خواب در دوران بارداری

چرا در زمان بارداری دچار بیخوابی می شویم

آیا بی خوابی های دوران بارداری به جنین آسیب میرساند؟

با اینکه ناعادلانه به نظر می رسد اما درست زمانی که بیش از هر زمانی به خواب نیاز دارید، نمی توانید بخوابید. حتما بارها به خودتان می گویید این شب ها آخرین فرصت برای خواب راحت است چون به زودی نوزاد شما از راه می رسد و بی خوابی ها شروع می شوند. بی خوابی یا ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن خصوصا در سه ماهه سوم بارداری در بیشتر از 75% مادران باردار دیده می شود.

چه عواملی باعث بی خوابی می شوند؟

ترکیب پیچیده ای از تغییرات هورمونی، دستشویی رفتن زیاد، سوزش سر دل، گرفتگی دائمی پاها، این واقعیت که نمی توانید در تختخواب راحت دراز بکشید و اضطراب پیش از زایمان؛ همه این عوامل می توانند در حدود هفته 33 بارداری باعث مشکلات خوابیدن شوند.
آنچه باید بدانید

مطمئنا بیشتر از آنچه فکر می کنید، چشم هایتان را روی هم می گذارید اما به دلیل اضطرابی که برای تولد نوزاد دارید یا نیاز به دستشویی رفتن یا غلت زدن مداوم در جایتان برای راحت دراز کشیدن، تعجبی ندارد که فکر می کنید در طول دوران بارداری اصلا نمی خوابید. اگر نکته مثبتی وجود داشته باشد این است که برای آنچه پیش رو دارید آماده می شوید.
کارهایی که می توانید انجام بدهید

نگران نباشید! بی خوابی به شما و جنین آسیبی نمی رساند. به علاوه اینکه بعضی اوقات فکر کردن به بی خوابی باعث تشدید آن می شود و تنها کاری که باید انجام بدهید این است که نگران نباشید تا بتوانید راحت تر بخوابید.

همه عواطف، هیجانات و عواطف منفی را کنار بگذارید. اگر نگرانی هایی دارید که نمی توانید از دست آنها خلاص شوید، بهتر است با همسر یا دوست صمیمی خود حرف بزنید و سعی کنید در طول روز به این نگرانی ها فکر کنید و یا حتی می توانید آنها را روی کاغذ بنویسید.

به آرامی شام بخورید و غذا را قبل از قورت دادن خوب بجوید تا سوزش سر دل باعث بی خوابی و غلت زدن های مداوم شبانه نشود. سعی کنید شام را نزدیک زمان خواب نخورید چون شکم پر می تواند باعث افزایش انرژی یا ناراحت خوابیدن شود.
کافئین و شکلات نخورید، خصوصا عصرها و شب ها چون این مواد می توانند باعث بی خوابی شما شوند. یک میان وعده سبک می تواند شما را تا صبحانه نگه دارد اما این میان وعده را با دقت انتخاب کنید، یک مافین که از غلات تهیه شده به همراه یک لیوان شیر که بهتر است گرم باشد یا یک تکه پنیر و چند زردآلوی خشک می توانند میان وعده های مناسبی برای قبل از خواب باشند.

نزدیک زمان خواب مایعات ننوشید و نیاز روزانه خودتان به مایعات را در طول روز و اول شب تامین کنید تا دستشویی رفتن های شبانه را کمتر کنید.

ورزش کنید. ورزش های دوران بارداری را به صورت منظم انجام دهید. دقت داشته باشید که تمرین های ورزشی نباید نزدیک زمان خواب انجام شوند چون هشیاری بعد از تمرینات ورزشی می توانند باعث بی خوابی شما شوند.

ساعت خواب منظمی داشته باشید. سعی کنید هر روز راس یک ساعت بخوابید و بیدار شوید. هر شب کتاب بخوانید، به یک موسیقی آرامش بخش گوش کنید یا تا وقتی خوابتان ببرد تلویزیون نگاه کنید.

به خودتان آرامش بدهید. قبل از رفتن به رختخواب دوش آب گرم بگیرید و یک استکان شیر گرم بخورید یا از همسرتان بخواهید شما را ماساژ بدهد.

راحت باشید چون اگر احساس ناراحتی کنید نمی توانید بخوابید. دمای اتاق را کنترل کنید تا زیاد سرد نباشد، از تشک و بالش سفت و راحت استفاده کنید. تشک های مخصوص بارداری می توانند به راحت دراز کشیدن شما کمک کنند. پنجره اتاق را باز کنید تا هوا در اتاق جریان پیدا کند چون مطمئنا در طول شب گرمتان خواهد شد.

از تختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید. اگر فعالیت روزانه خاصی را در تختخواب انجام می دهید، احتمالا به صورت ناخواسته تختخواب را به عنوان بخشی از خانه که مخصوص بیداری، فعالیت و استرس است، تداعی می کنید. قبض ها را در آشپزخانه کنترل کنید و از تختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید.

به هیچ وجه از داروهای خواب آور استفاده نکنید. برای خوابیدن از داروهای بدون نسخه یا با نسخه و یا داروهای گیاهی استفاده نکنید. مصرف این داروها در دوران بارداری خطرناک هستند.

اگر نمی توانید بخوابید، از رختخواب بیرون بیایید. اگر بعد از 20 تا 30 دقیقه بعد از رفتن به رختخواب، خوابتان نبرد، به یکی از کارهای کوچکی که باید انجام بدهید، فکر کنید و دوباره سعی کنید بخوابید. احتمالا به اندازه کافی خسته شده اید که خوابتان ببرد.

ساعت های خوابیدنتان را محاسبه نکنید. درست است که بیشتر افراد با 8 ساعت خواب شبانه می توانند در طول روز در بهترین وضعیت خود باشند اما بعضی از افراد حتی با 5 ساعت خواب هم مشکلی ندارند و بعضی ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند. پس به جای اینکه ساعت های خوابیدنتان را محاسبه کنید، از خودتان بپرسید با همین مقدار خوابی که در دوران بارداری دارید، در چه وضعیتی هستید و چه احساسی دارید. اگر دائما احساس خستگی نمی کنید، احتمالا به اندازه کافی استراحت می کنید.
هیئت تحریریه نی نی سایت

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


خرید کریو خرید فیلتر شکن انجام پایان نامه ارشد
استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز