در این جهان، همواره برای كسانی كه از خطری بهراسند، خطری وجود خواهد داشت.
خوش آمدید - امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
خانه » پزشکی و سلامت » تغذیه و سلامت » اگر نمیتوانید جلوی خودتان در مقابل شیرینی بگیرید ، بخوانید

اگر نمیتوانید جلوی خودتان در مقابل شیرینی بگیرید ، بخوانید

http://www.javanfa.ir/wp-content/uploads/2015/06/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85.jpg

اگر می خواهید شیرینی خوردن را کنار بگذارید اما نمی توانید ، بخوانید

راهی برای غلبه بر وسوسه در مقابل شیرینی خوردن

آیا اشتهایی سیری ناپذیر در مقابل خوردن شیرینی و شکر دارید؟ در این مقاله به راهکارهایی جهت مهار این اشتها اشاره خواهد شد .

آیا ٢ ساعت پس ازخوردن یک شیرینی دانمارکی به عنوان صبحانه ، هم چنان اشتهای خوردن غذاهای شیرین را، دارید ؟ آیا برای جلوگیری از افت فشار ، یک شکلات کامل را می خورید ؟ و بعد از آن یک نوشابه گازدار می نوشید ؟ اگر خوردن اسنکهای شیرین باعث می شود تا باز هم اسنکهای بیشتری بخواهید ، بدانید که شما در این مسیر تنها نیستید و افراد زیادی دچار این مشکل هستند .خوردن کربوهیدارت زیاد ، بدون پروتئین و یا چربی ، گرسنگی را به سرعت کاهش می دهد و انرژی زیادی به بدن وارد می شود ،اما به سرعت هم از بدن خارج می شود و باعث گرسنگی مجدد و میل به خوردن غذاها و خوراکیهای شیرین می شود . راهکارهای زیر به شما می آموزد چگونه یک بار برای همیشه ، میل شدید به خوراکیهای شیرین را در خود از بین ببرید .

دلیل میل به خوردن شیرینی

دلایل زیادی برای این میل وجود دارد . به گفته کریستین گربستاد ، سخنگوی سازمان تغذیه آمریکا ، مزه شیرین ،اولین مزه خوشایند برای انسان از بدو تولد می باشد . کربوهیدارتها هورمون شیمیایی سراتونین در مغز را برانگیخته میکنند، که همان احساس خوشایند پس از خوردن کربوهیدارت است . شکر هم جزء کربوهیدراتهاست ، اما کربوهیدارت گونه های دیگری هم دارد ، مثل غلات ، میوه ها و سبزیجات . به اعتقاد سوزان مورس ، دکترای تغذیه ، خوراکیهای شیرین هورمون اندورفین را نیز در بدن آزاد می کنند و باعث آرام شدن فرد می شوند ، و مانند مواد مخدر عمل میکنند . خوراکیهای شیرین بسیار خوشمزه هستند و زمانی که شما از این خوراکی لذت بخش، گاهی استفاده می کنید ، جلوگیری از اشتهای مجدد برای خوردن شیرینی کار آسانی نخواهد بود . مشکل زمانی بروز می کند که شما در خوردن شیرینی زیاده روی کنید. اکنون در اکثر غذاها و خوراکیهای کارخانه ای از قبیل نان ، ماست ، آبمیوه و انواع سس ، شکر وجود دارد . آمریکاییها در مصرف شکر به شدت زیاده روی می کنند ، طبق آمار انجمن قلب آمریکا، آمریکاییها به طور متوسط ٢٢ قاشق چای خوری شکر در روز مصرف میکنند، که توصیه می شود این مقدار برای زنان به ۶ قاشق چای خوری و برای مردان به ٩ قاشق چای خوری کاهش پیدا کند.

٨ راهکار سریع برای جلوگیری از میل به خوردن شیرینی

١- کم بخورید : به گفته کری نویل متخصص تغذیه از انجمن تغذیه آمریکا ، میتوانید از شکلات مورد علاقه و یا شیرینی مورد علاقه تان ، یک تکه بخورید و همه آن را نخورید تا اشتها و میل شدید شما به شیرینی ، کمی کاهش یابد.

٢- مخلوط کردن غذاها : اگر خوردن تکه ای از شکلات و کمی شیرینی شما را راضی نمی کند ، می توانید خوراکیهای شیرین را با غذاهای دیگر مخلوط کنید ، به طور مثال : موز را با مقداری سس شکلات میل کنید و یا بادام را با چیپس شکلات مخلوط کنید . در نتیجه نه تنها میل به خوردن شیرینی را در خود پاسخ داده اید ، بلکه مواد مغذی نیز به شما رسیده است .

٣- ترک ناگهانی شکر : برای برخی افراد ترک ناگهانی شکر مناسب تر است . اگرچه ۴٨ تا ٧٢ ساعت اول بسیار سخت خواهد بود . اما چند روز بعد کم کم عادت خواهند کرد .

۴- خوردن آدامس : دیو گرات متخصص تغذیه معتقد است ، در هنگام میل شدید به شیرینی می توانیم با خوردن آدامس ، کمی از این میل را کاهش دهیم .

۵- خوردن میوه : زمانی که میل شدید به خوردن شیرینی دارید ، میتوانید به جای خوراکیهای شیرین ، میوه بخورید . به این ترتیب فیبر کافی هم به بدن شما می رسد . دانه های روغنی ، آجیل و میوه خشک هم جایگزین بسیار مناسبی هستند .

۶- پیاده روی : زمانی که میل شدید به خوردن شیرینی به سراغتان می آید ، از منزل خارج شده و پیاده روی کوتاهی انجام دهید .

٧- کیفیت را به کمیت ترجیح دهید : زمانی که میل شدید به خوردن شیرینی به شما فشار می آورد ، خوراکیهای کوچکتر و با کیفتتر را انتخاب کنید . مثل شکلات کمی تلخ ، ترافل . بیاموزید که این میل شدید را با میزان کمتری شکر پاسخ دهید .

٨- منظم غذا بخورید: اگر بین وعده های غذایی شما فاصله زیادی باشد ، میل به خوردن خوراکیهای شیرین افزایش می یابد . سعی کنید به طور منظم هر سه تا پنج ساعت غذا بخورید ، تا قند خون شما در میزان مناسبی قرار داشته باشد . بیشتر از پروتئین و غذاهای فیبر دار استفاده کنید .

برای میزان نگه داشتن قند خون ، وعده های غذایی خود را به دو قسمت تقسیم کنید . بخشی از صبحانه را زودهنگام و بخشی دیگر را به عنوان میان وعده میل کنید . وعده ناهار نیز به همین ترتیب .
۵ راهکار دائمی برای کاهش میل خوردن شیرینی

یکی از بهترین راه های مبارزه با میل به شیرینی، این است که قبل از شروع آن را متوقف کنیم.

١- شیرین کننده های مصنوعی ممنوع : این نوع شیرین کننده ها به نظر جالب هستند . اما در طولانی مدت باعث چاقی مفرط می شوند.

٢- به خودتان جایزه دهید : اگر توانستید این میل را به خوبی مدیریت کنید ، به خودتان جایزه بدهید . به یاد داشته باشید که چرا این تصمیم را گرفته اید و برای هر قدم موقفیت آمیز، به خودتان جایزه دهید.

٣- آرام باشید : به مدت یک هفته، روی میل شدید خود به خوردن شیرینی تمرکز کنید ، و ببینید که چه غذاهایی در طول این هفته میل کرده اید. رژیم های خیلی سخت به دلیل عدم برنامه ریزی ، در زندگی ما شکل می گیرند. آرام باشید و با برنامه ریزی آنچه را باید بخورید، میل کنید، نه اینکه زمانی که درمانده هستید، هر آنچه می خواهید میل کنید.

۴- کمک بگیرید : بسیاری افراد زمانی که استرس دارند ، عصبانی هستند و یا افسردگی دارند، میل بیشتری به خوردن خوراکیهای شیرین دارند. اما بدانید که غذا مسائل روحی را بهبود نمی دهد. بهتر است برای حل مسائل روحی و روانی خود مشاوره و کمک بگیرید.

۵- راهکارها را با هم امتحان کنید : ممکن است در هفته های مختلف راهکارهای متفاوت برایتان بهتر باشد. سعی کنید از راهکارهای متنوع استفاده کنید. برای خنثی کردن این میل شدید ، باید به راهکار مناسب خود برسید.

در آخر باید اشاره کنیم که خیلی به خود سخت نگیرید . برای از بین بردن این میل به زمان نیاز دارید. تغییر بسیار سخت است، خواه اقتصاد جهان باشد، خواه تغییر در سیستم زندگی فردی.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


خرید کریو خرید فیلتر شکن انجام پایان نامه ارشد
استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز