عشق، فراموش كردن خود در وجود كسی است كه همیشه و در همه حال ما را به یاد دارد.
خوش آمدید - امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
خانه » اخبار روز » آیا وضعیت فروش خودروهای ایرانی رو به کاهش است؟

آیا وضعیت فروش خودروهای ایرانی رو به کاهش است؟

خودرو

آیا واقعا در بازار فروش خودرو ایرانی رکود ایجاد شده است؟

کمپین خرید خودرو ممنوع تا چه حد در روند فروش خودرو تاثیر داشته است

 چند روزی از کمپین ” خرید خودرو ممنوع ” در فضای مجازی می گذرد و هرچند رکود فعلی در این صنعت و بازار خودرو بیش از هرچیز حاصل عملکرد خود خودروسازان است ، آغاز چنین حرکتها و ایجاد چنین کمپینهایی صاحبان این صنعت را بیش از پیش نگران کرده است .

به گزارش خانواده ایرانی این درحالی است که طبق معمول آقایان خودروساز و کسانی که از قبل آنان به نان و نوا وموقعیتی رسیده اند ، به جای ریشه یابی موضوع و یافتن علت قهر مردم با این صنعت ، باز آسمان را به ریسمان بافته و عالم و آدم را مقصر می دانند غیر از خود و باز هم در حرکتی از پیش آشکار شده ، سعی در ایجاد رعب و وحشت دارند که اگر صنعت خودرو نباشد چنین می شود و چنان !

جالب است که خودروسازان داخلی که طی 50 سال اخیر هیچ عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولاتشان نداشته اند ، فلان کمپین و سخنان فلان نماینده مجلس و چند ده کامت در ذیل فلان خبر خودرویی را عامل رکود صنعت قلمداد می کنند و حاضر نیستند به عملکرد غیرقابل دفاع خود در این صنعت که منجر به نارضایتی‌های بیش از پیش مصرف کنندگان شده و کار را به “تحریم خرید خودرو” کشیده است ، بیاندیشند و برای آن چاره ای کنند !

و دقیقا اینجاست که گلادیاتورهای همیشه حاضر به یراق از راه می رسند و نقش ” تکراری ” و البته ” بی مزه ” خود را ایفا می کنند که اگر گلی از سر صنعت خودرو کم شود فلان مقدار ارز از کف می رود و این تعداد شغل از بین می رود و صنعت کشور راکد می شود و چه کسانی که به خاک سیاه نمی شینند و چنین و چنان !

صنعت خودرویی که حمایتهای بی دریغ چندین دهه ای دولتها را امروز “دخالتهای دولت ” نام می نهد و فراموش کرده اگر لحظه ای دولت حمایتهای خود را از این “صنعت عزیز کرده ” بردارد و تعرفه های عادلانه واردات خودرو اعمال شود و آنی ایمنی و رضایت مردم در نظر گرفته شود ، رکود که هیچ ، بساط آقایان خودرو ساز خود به خود برچیده می شود و نیاز به کمپین و تحریم خرید خودرو و غیره و ذالک نیست !

جالب است که آقایان مدام فضای اقتصادی و بویژه نرخ سود بانکی را یکی از عوامل ایجاد مشکل برای صنعت خودرو عنوان می کنند و باز مشخص نیست درک و شعور مردم ایران به چه انگاشته شده که صحبتی از این موضوع به میان نمی آورند که به خاطر همین سود بانکی ، پولهایی را که باید صرف ارتقای کیفیت تولید ، بروز رسانی محصولات ، کاهش هزینه ها و به تبع آن کاهش قیمت و افزایش خدمات پس از فروش می کردند ، دربانکها بلوکه کرده و تقریبا همه کاری از بانکداری و بنگاه داری تا ساختمان سازی و غیره می کنند ، جز ” خودرو خوب ” ساختن و حاضر نیستند باور کنند دیگر دوره ای که از ده ها ماه پیش محصولات آنچنانی خود را پیش فروش می کردند گذشته و فضا فضای رقابت است و تازه نه آن رقابت سالمی که در همه جای دنیا هست و باید باشد و باید ” باشند تا صبح دولتشان بدمد”!

ارز بری هم از دیگر بهانه هایی است که گلدیاتورها در به اصطلاح دفاع از صنعت خودرو عنوان می کنند و مدام بر این طبل می کوبند که اگر خودرو سازی تعطیل شود باید نیاز سالانه یک و نیم میلیون دستگاهی بازار ایران به خودرو را از طریق واردات تامین کرد که باید رقمی معادل 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود ، بنابر این دو دستی باید به این صنعت عزیز چسبید و اجازه نداد آب در دلش تکان بخورد !

آقایان خودرو ساز را نمی دانیم ! ولی مردم ایران اینقدر کم حافظه نیستند که فراموش کرده باشند سالها ادعای خودکفایی و ساخت داخل آقایان خودرو ساز گوش فلک را کر کرده بود ، اما به محض اینکه قیمت ارز در سال90 افزایش یافت قیمت محصولات آقایان یک شبه سه برابر شد و دلیل آن ارز بری خودرو بود . تا جایی که بعدها کاشف به عمل آمد ساخت داخل ادعایی بیش نبوده و حداقل از جنبه ارز بری اتفاق خاصی نیافتاده است و 90 درصد قیمت خودرو به قیمت ارز بستگی دارد . این چیزی است که آقایان خودرو ساز ادعا می کنند .

در این شرایط چگونه است که صنعت خودرو سای جلوی خروج ارز از کشور را می گیرد ؟ مگر خودرو داخلی ارز بری ندارد ؟ مگر خودرو داخلی مجانی ساخته می شود ؟ بر چه اساسی آقایان مدعی هستند که 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود ؟

با همان معیاری که خودرو سازان حداقل در زمان افزایش قیمت ارز ارائه کردند و به بهانه آن محصولات رقت انگیز و بی کیفیت خود را به سه برابر قیمت به مردم فروختند ، خودرو داخلی هم حدود 90 درصد ارز بری دارد و تفاوت آن با واردات خودرو حداکثر 1.5 میلیارد دلار است . مبلغی که بی تردید ارزش آسایش و رفاه مردم ، ایمنی و حفظ جانشان و راحتی اعصابشان را دارد ! هرچند اینها واژه هایی است که خوردو سازان کشور کاملا با آن غریبه اند و سخت بتوان تصور کرد جز سود خود به چیز دیگری بیاندیشند .

بهانه ” ایجاد اشتغال ” و “وابستگی صنایع کشور به صنعت خودرو” هم دیگر شعارهای نخ نمایی است که بارها به آنها از سوی کارشناسان پاسخ داده شده است . البته ما اصلا و به هچ عنوان موافق تعطیلی صنعت خودرو نیستیم و آن را به صلاح کشور و صنعت نمی دانیم ، اما موضوع اینجاست که تا زمانی که آقایان خودرو ساز فقط به منافع مقطعی خود فکر می کنند ، سعی در سوء استفاده از فضای بسته اقتصادی و تعرفه های واردات دارند ، تنها و تنها به سود خود می اندیشند و تا زمانی که کوچکترین ارزشی برای تامین رضایت مشتری قائل نیستند ، اوضاع بر همین مدار خواهد بود و نیازی نیست کسی برای تعطیلی صنعت خودرو کاری کند یا کمپین فضای مجازی تشکیل دهد ، و این صنعت به مرور ، خود به خود و در آینده ای نه چندان دور در سایه عملکرد خودروسازان تعطیل خواهد شد .

آقایان خودروساز بهتر است به جای جو سازی های رسانه ای،زدن حرفهای تکراری و نخ نما ، مظلوم نمایی یا ایجاد ارعاب در دل مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس از بیکاری و رکود صنعت و غیره … قدری به خود بیایند ، روشهای صحیح مدیریت را بیاموزند ، هزینه های آنچنانی تولید خود را پایین بیاورند و قدری هم به فکر آرامش و جان و مال مردم باشند .

مردم ما مردم نجیبی هستند که انتظار آنچنانی هم ندارند ، کافی است یک محصول “قابل تحمل” با قیمتی ” معقول ” به آنان ارائه شود و این جلوی ورشکستگی و تعطیلی صنعت خودرو را خواهد گرفت . در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که شاهد شکستن شاخ ” غولهای جاده قدیم ” و به زانو درآمدنشان در برابر “اژدهای زرد” و غیره … خواهیم بود . شکستنی که صدای ترکهای آن کم کم به گوش میرسد . 

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


خرید کریو خرید فیلتر شکن انجام پایان نامه ارشد
استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز