گنج هائی که در قلب هستند ، قابل سرقت نیستند.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵
خانه » پزشکی و سلامت » تغذیه و سلامت » از کجا بفهمیم زینک بدنمان کم است؟ – نشانه های کمبود روی در بدن

از کجا بفهمیم زینک بدنمان کم است؟ – نشانه های کمبود روی در بدن

از کجا بفهمیم زینک بدنمان کم است؟ - نشانه های کمبود روی در بدن

نشانه های کمبود روی (زینک Zn) در بدن افراد و راه های تامین این ماده

از کجا بفهمیم که زینک یا روی مورد نیاز بدنمان کم است

در ادامه به ۱۰ نشانه کمبود روی اشاره کرده‌ایم.
۱. سیستم ایمنی ضعیف
سیستم ایمنی بدن برای این که درست کار کند، به روی نیاز دارد. کمبود روی باعث کاهش یا تضعیف آنتی‌بادی‌ها شده و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند. افرادی که دچار کمبود روی هستند، مستعد ابتلا به عفونت، سرماخوردگی و آنفولانزا هستند.
۲. اسهال مداوم
کمبود روی در بدن منجر به افزایش بیماری و شدت اسهال می‌شود. کمبود روی حتی ممکن است باعث بروز بیماری‌های روده‌ای دیگر مانند کولیت زخمی، التهاب مزمن بخش زیرین روده و سندرم کوتاهی روده نیز بشود.
۳. کاهش اشتها
علت بروز بی‌اشتهایی در اثر کمبود روی هنوز معلوم نیست. با این حال ظاهراً روی بر روی فرارسان‌های عصبی در بخش‌های مختلف مغز تأثیر می‌گذارد و در نتیجه اشتها را کاهش می‌دهد.
۴. رشد ضعیف کودکان
روی برای رشد عادی کودکان ضروری است. این ماده معدنی در رشد سلولی، تمایز سلولی و سوخت‌وساز نقش دارد.
۵. کم‌پشتی مو
کمبود روی باعث ضعیف شدن سلول‌های پوست سر می‌شود. در نتیجه مشکلاتی نظیر طاسی، سفید شدن مو، خشکی، شکنندگی مو و ناهنجاری‌های ساختاری به وجود می‌آید. همچنین کمبود روی ممکن است موهای مژه‌ها و ابروها را نیز تحت تأثیر بگذارد.
علاوه بر این، کمبود روی با کم‌کاری غده تیروئید ارتباط دارد که باعث کم‌پشتی مو و طاسی می‌شود.
۶. مشکلات پوستی
کمبود روی در بدن منجر به بروز جوش، اگزما، سوریاس و آکرودرماتیت آنتروپاتیک می‌شود.
۷. آشفتگی‌های رفتاری
در برخی از اختلالات روانی مانند زوال عقل، روان‌پریشی و اضطراب کمبود روی شایع است. روی یک ماده ضدافسردگی است که با بی‌ثباتی احساسی ارتباط دارد.
۸. مشکلات بینایی
روی برای بینایی نیز ضروری است. میزان زیادی روی در لکه زرد شبکیه وجود دارد. روی باعث می‌شود ویتامین آ، ملانین بسازد تا شما شب‌ها بهتر ببینید.
۹. عملکرد ضعیف ذهنی
کمبود روی در بدن به سیستم عصبی آسیب می‌رساند و مهارت‌های ذهنی مانند یادگیری و سطح لذت را تضعیف می‌کند.
۱۰. مفاصل و استخوان‌های ضعیف
روی یک ماده حیاتی برای استخوان‌ها محسوب می‌شود که به تحریک استخوان‌زاها کمک می‌کند. کمبود روی باعث بروز درد در مفاصل می‌شود. از آنجا که میزان روی موجود در استخوان‌ها با افزایش سن، کاهش می‌یابد، بهتر است از مکمل روی استفاده کنید.
توصیه‌هایی برای درمان کمبود روی
کمبود روی را می‌توان به راحتی از طریق منابع غذایی درمان کرد. از جمله منابع غذایی حاوی روی می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

  • گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ
  • صدف، خرچنگ، لابستر و سخت‌پوستان دریایی دیگر
  • حبوبات، لوبیاجات پخته، نخود و عدس
  • مغز میوه و دانه‌هایی مانند بادام، کنجد و کدوحلوایی
  • غلات کامل
  • صبحانه تشکیل شده از غلات غنی‌شده
  • محصولات لبنی مانند پنیر و شیر کم‌چرب

همچنین پس از مشورت با پزشک می‌توانید از مکمل روی نیز بهره ببرید.

اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه


خرید کریو خرید فیلتر شکن انجام پایان نامه ارشد
استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است. این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز